Bij de bespreking van de 1e bestuursrapportage 2015 heeft PvdA-GroenLinks nogmaals aandacht gevraagd voor het spoor en de N65. Daar worden nu verdere plannen voor uitgewerkt. En daar hangt ook een prijskaartje aan: het budget voor 2015 wordt vier keer zo hoog. Maar wie besluit uiteindelijk over de plannen? En is de ingreep de Vughtse bijdrage wel waard? Of wordt het allemaal toch ‘halve bak’? Alle reden om kritisch te blijven.
Verzoek voor extra geld in 1e bestuursrapportage
In de bestuursrapportage legt het college verantwoording af over de bestedingen in de 1e vier maanden van het jaar. Daarbij worden afwijkingen van de begroting gemeld. Nadat begin 2015 de gemeenteraad instemde met de overeenkomst over de verdiepte ligging van het spoor (PHS), wordt nu extra capaciteit gevraagd. Dit is nodig om de verdere uitwerking van de plannen te faciliteren. Daarvoor wordt het budget van € 100.000,- verhoogd met € 319.000,-. Vier keer zoveel, maar noodzakelijk om als Vught zelf grip te houden op de voortgang. Dit staat nog los van de eigen bijdrage die van Vught gevraagd wordt om de plannen te realiseren.
Status van de varianten?
PvdA-GroenLinks wil de uitwerking van de plannen kritisch kunnen volgen. Bij de N65 zijn daar al slechte ervaringen mee. Waar eerst een gehele verdiepte ligging toegezegd was, resulteren nu slechts ongelijke kruisingen en geluidswallen door het dorp. Bij het spoor werd plots de variant V3-Oost een verkorte versie. Anders ging het niet binnen het budget. Dit geeft het beeld van een versobering, waarbij de beoogde doelen stapje voor stapje verder uit beeld raken. Zo kopte Het Klaverblad na de recente presentatie over de spoorplannen al; ‘Wordt ook verdiepte spoor in Vught ‘halve bak’?’.
Rendement van de investeringen wegen
Vught draagt zelf € 35-45 miljoen bij aan de plannen voor de N65 en het spoor. Exclusief alle ingrepen op eigen grondgebied. Een enorme bijdrage voor de gemeente. Maar juist daarom alle reden om bij elke stap te wegen of het deze investeringen nog waard is. Bijvoorbeeld bij de N65: geen verdiepte ligging, maar ongelijke kruisingen. Is dat nog steeds de bijdrage van € 11,3 miljoen waard? PvdA-GroenLinks wil dit bespreken in de raad op basis van de uitgewerkte plannen. Eenzelfde vraag moet straks worden gesteld en beantwoord door de raad, wanneer de plannen voor het spoor zijn uitgewerkt. We doen onszelf tekort als we elkaar wijs maken dat we alleen blij mogen zijn met wat we krijgen, terwijl dat resultaat steeds verder af komt te staan van wat we echt wilden.
Wie is de baas?
Uitgewerkte plannen worden voorgelegd aan de stuurgroep staat te lezen in de bestuursrapportage. Het lijkt PvdA-GroenLinks logisch dat deze keuzes in Vught gemaakt worden. En wel door de gemeenteraad, na het horen van inwoners. Wethouder Seuren (D66) gaf aan dat Vught slechts één stem had in de stuurgroep naast rijk en provincie. Maar voordat het college een keuze maakt, wordt dit wel voorgelegd aan de raad. In hoeverre dit echt zoden aan de dijk zet moeten we afwachten. Zo is in dezelfde rapportage te lezen dat Prorail de gemeente Vught de opdracht heeft gegeven een gebiedsvisie spoorzone op te stellen. De omgekeerde wereld! ProRail is de uitvoerder en Vught de opdrachtgever. Een foutje, of eigenlijk de werkelijke machtsverhouding bij zulke infrastructurele projecten?
Toine van de Ven